Wassili Training

Veerkracht & weerbaarheid bij hooggevoeligheid

Je sterker voelen wanneer het je te veel wordt.

Sommige mensen zijn gevoelig, te gevoelig. In de literatuur worden mensen die daar last van hebben ook wel hooggevoelig genoemd. Iemand die hooggevoelig is omschrijft zich vaak als ‘transparant’ en heeft het gevoel andermans ‘energie’ en gevoelens waar te nemen.

Vaak is snel ‘alles’ te veel, te hard of te luid. Hooggevoelige mensen hebben vaak moeite met mensen en drukte om zich heen. Zij kunnen ervaren dat ze andermans pijnen, leed of stress voelen. Dit worden ook wel highly sensitive people (HSP) genoemd. Je kan het gevoel hebben met iedereen verbonden te zijn, alsof je in anderen ‘overloopt. Je ziet of voelt energieën, noemt jezelf onbegrensd en hebt het gevoel dat je aura nogal open staat. Je hebt het gevoel verbonden te zijn met iets groters en wil dat gevoel niet kwijt.

Hooggevoeligheid is een niet eenduidig begrip en er zouden meerdere oorzaken zijn. Sommigen noemen het een karakter trek, een genetisch gegeven waar je mee moet leren leven. Ik betwijfel dat, maar er mee leren leven is zeker een must, omdat hooggevoeligheid naast sommige voordelen enorm veel problemen met zich mee brengt.


Ons brein & zintuiglijke informatie

Wat gebeurt er als zintuiglijke informatie niet selectief waargenomen wordt?

Je zou kunnen zeggen dat onze zintuigen 24 uur per dag ‘aan staan’. Onze hersenen zorgen ervoor dat die informatie gefilterd word tot een behapbare hoeveelheid informatie. Echter wat gebeurt er als die zintuiglijke informatie niet selectief waargenomen wordt? In de praktijk zien we dat HSP vaak samengaat met een wat andere mentaal- emotionele ontwikkeling dan mensen die dit niet hebben. Zaken als ‘mentale en emotionele begrenzing’, ‘in je eigen kracht blijven’, ‘het onderscheid kunnen maken tussen wat van jou of de ander is’, ‘een solide eigen kern ontwikkelen vol van eigenwaarde en zelfvertrouwen’ om er maar een paar te noemen. Dit zijn essentiële eigenschappen om te ontwikkelen en de overload aan zintuiglijke informatie te scheiden in relevante en minder relevante informatie. Bij HSP kan het zeer zinvol zijn om deze kwaliteiten te versterken zodat je meer keuze hebt in wat er wel en niet binnenkomt en wat daar wel en niet belangrijk aan is.

Weerbaar in twee dagen + gratis intake gesprek!

De training Veerkracht en Weerbaarheid duurt twee dagen. Hiernaast een korte opsomming van een deel van de onderwerpen die behandeld zullen worden.

We maken, voorafgaand aan de training, een afspraak voor een gratis intake gesprek.

Programma dag 1

  • Inzicht in je weerbaarheidstijl verkrijgen op basis van positieve psychologie.
  • Een krachtige kern met zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelen.
  • Leren omgaan met emoties. Je emotionele intelligentie vergroten.
  • Je gemoedstoestanden ontstijgen d.m.v. transcendentie (zelf-ontstijging).
  • Betekenis leren uitstellen. Viktor Frankle leerde ons mindfulness te bereiken door betekenis uit te stellen.

Dag 2

  • Optimisme en hoop ontwikkelen gebaseerd op de ideeën van Martin Seligman.
  • Je contact met je intenties versterken zodat je een heldere visie houdt.
  • Betekenisvolheid hervinden door je passies en liefdes aan te wakkeren.
  • Zingeving blijven voelen, zelfs als je er niet meer in gelooft.
  • Ontspanning je lichaam in coachen en jezelf coachen ten tijden van stress.

Dag 3 (optioneel)

Met bepaald metaforisch werk spreek je direct het onderbewuste aan. Als iemand zegt ‘ik loop tegen een muur aan’ is dat eigenlijk een metaforische representatie van een onbewuste ervaring. Tijdens deze 3de dag gaan we diep in op hoe jouw innerlijke ervaring is opgebouwd en ontdek je hoe je jouw hooggevoeligheid kunt transformeren naar een kracht.

  • Diepe metaforen
  • Het fundament van metaforisch werk
  • Metaforen blootleggen
  • Metaforisch onderzoek en HSP
  • Metaforische diep transformatie

Gevoelens in balans

Wat betekent weerbaarheid bij hooggevoeligheid?

Weerbaarheid is het vertrouwen om om te kunnen gaan met overweldigende ervaringen, gevoelens en tegenslag. Het is het vermogen om in je eigen kracht te blijven en van jezelf uit te blijven gaan, zelfs als er externe omstandigheden (of gevoelens) zijn die je met moeite buiten je eigen kern kan houden. Het is de mindset waarbij je gevoelens ‘die niet van jou zijn’, niet meer als zodanig ervaart. De, in psychologische zin, gezonde mindset die je op de juiste manier gevoelig maakt, zonder dat jij een speelbal wordt van de gevoelens en uitstraling van anderen. Weerbaarheid bij hooggevoeligheid is het vermogen om voor jezelf op te komen, te gaan staan voor wat jij wilt en vooral het onderscheid helder te houden tussen ‘ik’ en ‘niet ik’. Het onderscheid tussen waar jij ophoudt en de ander begint. Hoe gezonder je bent, hoe helderder dat onderscheid is. En dat kan je leren!

Om stevig in je schoenen te staan is het van belang om een stabiele kern te hebben en uit te kunnen gaan van je eigen gedachten en gevoelens. Bij hooggevoeligheid is het onderscheid vaak vaag tussen welke ‘gedachten en gevoelens nu van jou zijn en welke van een ander’. Om zelf richting te vinden en je te kunnen verbinden met je eigen intenties is dat nu juist zeer belangrijk. Hoe mooi hooggevoeligheid ook mag zijn, het kan ook veel stress veroorzaken. Want hoe hou je ‘prikkels’ buiten jezelf? Hoe weet je of je interpretatie van de ander juist is of dat het simpelweg gedachten lezen is? Wanneer vind je nu eindelijk de persoon die je begrijpt? Welke situaties ben je aan het vermijden omdat je ze niet (meer) aankunt?

Weerbaarheid werkt als een krachtig intern kompas. Om het te laten werken zul je eerst helder voor ogen moeten hebben wat echt van betekenis is. Die exclusieve zingeving die speciaal voor jou geldt. Ben je daarvan overtuigd, dan kun je veel aan. De stress die er eerst was, neemt af als je ophoudt je af te vragen wat anderen denken. Tegelijkertijd hoef je anderen niet meer de schuld meer geven van jouw omstandigheden. Geen trauma’s, sarcasme, naderende burn-out, ongeduld of onoverkomelijke stress. Conflicten en tegenslag zijn gemakkelijk te hanteren. Je neemt weer beslissingen met zelfvertrouwen. Niet moeilijk, maar het is niet anders: je moet het jezelf eerst aanleren!

"Hooggevoeligheid gaf mij kracht, dacht ik …
Ik was ‘in tune’ met alles en iedereen om me heen. Dat ik verder nogal labiel door het leven ging nam
ik voor lief, tot ik niet verder kon. Ik had vele alternatieve therapieën, yoga en meditatie gevolgd,
maar niets hielp mij structureel. De Weerbaarheidstraining bracht daar verandering in.
Ik kreeg handvatten mee die ik dagelijks kon toepassen. Mijn leven werd eenvoudiger en zonder stress,
waardoor ik juist zuiverder ging voelen!"
Elize Zelders

Vijf vragen over veerkracht

Wassili Zafiris beantwoord vijf vragen over veerkracht. Klik op de video hiernaast.


Voor wie is deze training?

  • ‘Hoog gevoelige’ of ‘te gevoelige’ personen. Mensen waar bij alles en iedereen om hen heen vaak als te snel, te veel, te druk en te luid wordt ervaren.
  • Mensen die met tegenslag te maken hebben (gehad), verzwakte personen (door bijv. overwerkt zijn, ziekte, relatie druk). Mensen die gespannen of overspannen zijn, stress gevoelig, of een (beginnende) burn-out hebben, en personen met ervaringen die moeilijk te verwerken zijn.
  • Verlegen personen, onzekere mensen en niet assertieve personen.
  • Personen die opmerkingen en feedback van mensen snel als kritiek of als belediging ervaren, waarbij een kleine negatieve ervaring al diep kan binnenkomen, te diep.
  • Ouders/onderwijzers die hun kinderen (en/of zichzelf) willen helpen om weerbaar (denk aan bijv. pesten) en vol vertrouwen in het leven te staan en vanuit een stevige basis met anderen om te leren gaan.

MEER INFO?
Klik hier of bel nu
020-4206428

Data & locatie

Deze training duurt twee dagen van 09.00 tot 18.30 uur

Trainingsdata
De data die niet exclusief voor mensen met HSP aangegeven zijn zijn ook zeer geschikt voor deelnemers die hooggevoelig zijn. Tijdens de Weerbaarheidstraining zal hier meer dan voldoende aandacht aan besteed worden.

Trainingsdata 2019
Vrijdag 29 en zaterdag 30 maart
Donderdag 9 en vrijdag 10 mei
Vrijdag 21 en zaterdag 22 juni
Donderdag 19 en vrijdag 20 september
Donderdag 14 en vrijdag 15 november

De training wordt gegeven in IJburg, Amsterdam.

Direct inschrijven

Investering

Twee dagen training voor bedrijven, overheden, stichting en ZZP’ers: € 799,-

Twee dagen training voor particulieren: € 499,- (bijvoorbeeld niet werkende, of werknemers die de training zelf financieren)

Een derde dag is optioneel en kost € 250,-

Bij deelname van meerdere personen geldt een extra aanbieding. Neem contact op over de extra kortingen.

Deze bedragen zijn BTW-vrij en dus het netto bedrag. Trainingen zijn vaak aftrekbaar, vraag dit na bij de belastingdienst.

Gratis intake gesprek

Maak nu gebruik van het gratis intake coach gesprek voor ‘Veerkracht & weerbaarheid’

  • Tijdens dit gesprek worden je doelen duidelijk zodat je weet wat je moet doen om je weerbaarheid te vergroten.
  • Krijg je vele nieuwe inzichten over wat de oorzaken zijn van jouw verminderde weerbaarheid en veerkracht.
  • Wordt duidelijk wat je volgende stappen zijn om je weerbaarheid en veerkracht in alle voor jou belangrijke situaties te versterken.
  • Valt er al een last van je schouders en voel je jouw energie niveau stijgen.

Bij het bedrag zijn de volgende zaken inbegrepen:

  • Twee-daagse training;
  • Koffie, thee en versnaperingen;
  • Syllabus;
  • Korting vervolg workshop ‘In een dag in je kracht’ – 290 euro i.p.v. 435 euro;
  • Gratis intake gesprek van een uur t.w.v. 175 euro;
  • De mogelijkheid om 5 coachgesprekken tegen reductie (40 euro korting per uur) te voeren, deze gesprekken kunnen ook voorafgaand aan de training plaatsvinden;
  • Meerdere assistent coaches om te zorgen dat alle deelnemers goede begeleiding krijgen;
  • De mogelijkheid om na de training te praten over een mogelijk vervolg traject (bijv. de training herhalen om het leren te verdiepen met een aanzienlijke reductie van de kosten).
  • Meedoen met de vervolg training ‘Geavanceerde technieken in het werken met identiteit’, met korting! I.p.v. 799,00 euro, 649,00 euro.
Wat vinden anderen?
Een overzicht van verschillende deelnemers aan eerdere trainingen en hun reacties, bevindingen en feedback! Zowel in tekst als beeld!
Bekijk feedback
Veel gestelde vragen
Klik hier voor een lijst met veel gestelde vragen over de training Veerkracht & weerbaarheid en trainingen in het algemeen.
Ga naar de FAQ
Aangeraden
Boek: Victor Frankl – De zin van het bestaan (ISBN9061001730).

Boek: Ben Steenstra & Wassili Zafiris – Ik BEN niet alleen op de wereld (hier te bestellen)

Download de folder

Nieuwe actie!

Doe je mee aan de training dan kan je een vervolg dagdeel ‘Effectief omgaan met stress’ volgen. Voor slechts 150 euro een hele avond antistress technieken leren.

Neem contact op
"Had iemand me dit maar als kleuter al geleerd!"


Voor wie nog meer?

Voor managers, coaches, leraren, begeleiders, artsen, therapeuten, politieagenten, ouders, NLP practitioners/ masters, trainers… Omdat je inzicht krijgt in hoe je kunt vaststellen of de weerbaarheid van mensen verlaagd is, wat de kenmerken zijn van verlaagde weerbaarheid, wat er specifiek nodig is om iemands weerbaarheid te vergroten, en hoe je iemand stap voor stap kunt helpen weer in zijn/haar kracht te komen!