Wassili Training

Effectieve communicatie & conflict management

Oorlog met België!

Vraag: Hoe moet je over iemand denken om oorlog tegen deze persoon of groep te kunnen voeren?

Hoe zou je Belgen visualiseren om oorlog tegen ze te kunnen voeren?

Heb je moeite met het vinden van de juiste voorstelling? Denk dan eens aan iemand die je vreselijk haat. Een echte klerelijer. Ken je onvervalste rotzakken?

Zoek eens op waar je ze ziet, die rotzakken. Hoe zie je ze dan? Vind je dat deze personen een gevoelsleven hebben?

Stel dat je ontdekt hebt hoe je al deze gehate personen ziet qua locatie, afstand, hoogte en kleur. Zet dan de Belgen op precies die plek en denk op precies dezelfde manier over ze.

Klaar voor de strijd!

Om iemand in stukken te kunnen hakken moet je op een bepaalde manier over ze kunnen denken, anders is het onmogelijk! Je moet ze op een speciale manier in je hoofd hebben.

En hoe denken wij?? Door onze (mentale) taal te gebruiken!

Hahaha. Dit een beetje extreem voorbeeld echter de principes die bij het ontstaan en oplossen van een conflict een rol spelen, zijn hetzelfde.


Doel

In deze communicatie training word nauwkeurig gekeken naar hoe conflicten ontstaan, welke principes conflicten sturen en onderhouden. Wat de basisprincipes zijn van het oplossen van een conflict.. Je leert hoe je effectief kunt communiceren in conflict situaties.

Conflicten beginnen vaak heel klein en ingetogen. Een klein beetje weerstand, je niet begrepen voelen, iemand gaat een beetje over je grens heen… wat maakt dat een conflict dan toch groter word? En kleiner? Welke rol speelt communicatie in het ontstaan en oplossen van conflicten? Welke bagage heb je nodig om op een eenvoudige en toch doordringende manier om te gaan met irritaties, weerstand en tegenwerking? Wat heb je nodig om beter te begrijpen wat het effect van je communicatie is? Wat zeg je wel en wat nu net niet? Hoe ontstaan conflicten in teams en hoe begeleid je dat zonder perse een mediator te worden?

Dit zijn allemaal communicatie vraag stukken waar je in je werk en persoonlijk leven mee te maken kunt krijgen. Ben je er klaar voor om je communicatie naar het volgende niveau te brengen?

Aanpak

Dit is een interactieve training waarbij theorie en praktijk worden afgewisseld en de deelnemers worden uitgenodigd om voor hun werkelijke situaties te onderzoeken.

Op dag 1 zullen we ons richten op de vooronderstellingen van effectieve communicatie strategieën, de communicatie matrix, hoe we betekenis geven aan onze ervaringen, en hoe je resultaten bereikt in communiceren.

Op dag 2 behandelen we ‘er naartoe’ en ‘er vanaf’ communiceren en hoe je waarden en criteria blootlegt en hoe je jouw gesprekspartner kunt motiveren. Vervolgens ga je leren hoe je jouw inlevingsvermogen kunt vergoten en leer je concreet communiceren met een van de beste taalmodellen.

Op dag 3 behandelen we het ‘mentale panorama’ van een conflict. De ontstaans geschiedenis van conflicten. Het principe van ‘positieve intentie’ en leren vinden van positieve intentie. Het veranderen van het mentale panorama in conflicten. Leren reageren vanuit positieve intentie op agressief -, weerbarstig -, negatief gedrag. Je eigen vooronderstellingen t.a.v. conflict, agressie, boosheid, weerstand, kritiek onderzoeken. Onder druk ook effectief blijven communiceren.

Inhoud van de training

  • Wat is communicatie?
  • Communicatie omvat vele processen, aan de hand van de communicatie matrix wordt duidelijk gemaakt welke deze zijn.
  • Vooronderstellingen van effectieve communicatie strategieën.
  • Betekenis en ons taalgebruik.
  • Resultaten bereiken in communicatie.
  • Halfvol en half leeg denken begrijpen.
  • Dieper verbinden door elkaars waarden en criteria te leren blootleggen.
  • Meerdere perspectieven en effectief communiceren.
  • Specifiek leren communiceren door taal te leren analyseren.
  • Hoe moeten we denken om in conflict met een ander te komen?
  • Wat is positieve intentie en waarom is dat zo belangrijk in conflicthantering?
  • Wat kan je doen met je iegen gedachte patronen om een conflict om te zetten in kalmte.
  • Oefenen in groepen van het toepassen van positieve intentie.
  • Je aannames over agressie, boos, kritisch gedrag onderzoeken en effectieve aannames oefenen.
  • De nieuwe ideeën in je spiergeheugen trainen zodat ze automatisch worden.
8,8
Gemiddeld cijfer voor deze training van meer dan honderd deelnemers (over een periode van 15 jaar)

Duur

Dag 1, 2 en 3 van 9.00 – 17.00 uur. In overleg is er mogelijkheid tot een vierde dag waarin nog meer detaillistisch wordt ingegaan op communicatie.

Voor wie?

Casemanagers, managers, iedereen die effectiever om wil gaan met weerstand, conflict en kritiek. En als je essentiële taaltechnieken wilt leren om ‘de angel eruit te halen’. Iedereen die met agressie, boosheid, weerstand, kritiek beroepsmatig te maken krijgt (politie, hulpverleners, baliemedewerkers, openbare werkers, brandweer, verpleegkundig personeel etc.).

Aantal deelnemers: 5-9 personen of in overleg

Prijs per groep (intern): op aanvraag

Locatie: n.o.t.k.

Voorbereiding

De deelnemers formuleren hun persoonlijke doelstellingen en zetten deze op papier. De trainer stuurt vooraf een korte vragenlijst. Deze lijst sturen de deelnemers voor aanvang van de training aan de trainer.


Investering

€ 1599,00

Alle genoemde trainings- en coachingsprijzen zijn BTW vrij.

Arrangementskosten

Indicatie arrangementskosten per dag inclusief logies € 225,00/ exclusief logies € 112,50 incl. BTW. Alle prijzen zijn per persoon en onder voorbehoud van wijzigingen. De cursusgelden worden voor aanvang van de training gefactureerd en voldaan (arrangementskosten worden na afloop van iedere module gefactureerd op basis van nacalculatie).

Incompany

Op maat gemaakt

Wil je met meerdere collega’s een opleiding volgen? Dan is een incompany training interessant voor jullie. De training kan uiteraard op maat gemaakt worden. Modelleren is een van onze grote krachten. Neem contact op over de mogelijkheden.

Coaching bij je opleiding?

Een van de manieren om het geleerde toepasbaar te maken in jouw specifieke context is begeleiding d.m.v. coaching. Individuele begeleiding kan net dat stukje extra bieden waardoor het geleerde in de training nog beter op zijn plek valt. De ervaring hiermee is zeer positief.

Gratis adviesgesprek

Wil je weten of het programma aansluit bij jouw leerwensen en behoeften, neem dan contact op met Wassili Coaching, Training & Organisatie ontwikkeling.

Gratis ‘IK BEN niet alleen op de wereld’

Bij inschrijving bij deze training ontvang je gratis een exemplaar van het boek ‘IK BEN niet alleen op de wereld’.

Neem contact op voor meer informatie over deze training

Vul onderstaande gegevens in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Voornaam*

Achternaam*

E-mailadres*

Bedrijfsnaam*

Plaatsnaam*

Telefoonnr*

Optioneel bericht

Door dit formulier te verzenden ga ja akkoord met de privacyverklaring.